donderdag 26 maart 2015

Moet Twan Huys zich schamen?


Die vraag moet hij zichzelf maar stellen. ik denk dat vooral al die mensen die de Holleeder-tour in Amsterdam hebben gedaan zich moeten schamen. En al die mensen die heimelijk bewondering koesterden voor 'De neus' en nu moeten erkennen dat er van dat beeld van een nationale knuffelcrimineel niet veel meer overblijft.


Ik heb destijds niet gekeken naar de aflevering van College Tour waarin Holleeder mocht acteren. Het stoorde me mateloos dat iemand die te boek stond als topcrimineel en nadrukkelijk verdacht werd - en nog steeds wordt - van betrokkenheid bij tal van andere misdaden zo'n podium werd geboden.

Dat Holleeder nieuwswaardig was en is, kan niet worden ontkend. Maar dat betekent nog niet dat je zo iemand zijn status van bekende Nederlander moet bevestigen door hem te laten bevragen door een gemêleerd publiek waarvan we niet weten waarom ze nou zo geïnteresseerd zijn in deze man.


Twan Huys werd destijds met enige jaloezie bekeken omdat hij zo'n grote naam had weten te strikken voor zijn programma. John van Heuvel van de Telegraaf vond het maar niks, naar hij zei vanwege de redenen die ik hierboven formuleerde. Maar al snel werd bekend dat deze misdaadjournalist Holleeder op zijn knieën had gesmeekt om een interview. Holleeder zou vrijwel carte blanche krijgen. Zijn motief voor de kritiek op Twan Huys?: jalousie de métier.


Weet u, eigenlijk zijn journalisten als Twan Huys, John van Heuvel en Peter R de Vries net zulke grote ego's als zo'n Holleeder. Ik ben geen liefhebber van deze 'anchormen', Om verschillende redenen overigens. Twan Huys beschouw ik als de grootinquisiteur der Nederlanden, Peter R de Vries als een man die vooral in zijn eigen onfeilbaarheid gelooft en John van Heuvel als een, ja wat eigenlijk? Als een nobody, eerlijk gezegd.

Ik hoop maar dat er gauw een einde komt aan al het gespeculeer en dat de rechter tot een helder en hopelijk definitief oordeel komt. Laten we Holleeder vanaf nu gewoon doodzwijgen, dat is voor iedereen het beste.

Geen opmerkingen: