vrijdag 13 maart 2015

Ondoordacht handelen van ministers


Justitie ambtenaar en antropologe Yasmina Haifi twitterde destijds dat ISIS niets met de islam van doen had en een vooropgezet plan van zionisten was die bewust de islam zwart zouden willen maken. Zowel minister Asscher als minister Opstelten schoten in een onmiddellijke reflex: deze ambtenaar liet zich antisemitisch uit en diende ontslagen te worden.

De zaak werd voorgelegd aan de Adviescommissie Grondrechten en Functie-uitoefening Ambtenaren. Deze commissie, voorgezeten door Job Cohen, oordeelde dat de tweet van de ambtenaar weliswaar niet door de beugel kon maar niet voldoende reden voor ontslag was. Mij lijkt dat een terecht oordeel, hoe idioot ik de desbetreffende tweet ook vind.

Wat ik in het hele verhaal nog het meest verheugende vind, is de reactie van rabbijn  Lody van de Kamp die laat weten: "Ik ben zelf erg geschrokken van de stappen die door uw werkgever zijn ondernomen vanwege deze tweet. Met kracht verzet ik mij ertegen dat een schrijver van een bericht zoals u deze heeft rondgestuurd in het openbaar zo aan de schandpaal wordt genageld". De rabbijn schreef dat haar opmerking over zionisme niet verward moet worden met antisemitisme.

Daar ligt natuurlijk het echte probleem. De opmerking van Yasmina Haifi is in mijn ogen een domme opmerking waarvoor zij geen enkel deugdelijk bewijs kan aanvoeren. Maar wat daarvan ook zij, antisemitisch is haar uitlating zeer beslist niet. Onze ministers had een afgewogener oordeel en vooral terughoudendheid gepast.

Ik krijg uit alle berichtgeving sterk het gevoel dat hier de carrière van een zeer talentvolle ambtenaar, die weliswaar een dwaasheid beging, onnodig is geschaad en dat zij als persoon onnodig is gekrenkt.

Bron: NRC 12 maat 2015




Geen opmerkingen: