maandag 16 maart 2015

Waterschapsverkiezingen? Schijndemocratie!


Over twee dagen mogen we weer stemmen, twee keer nog wel. Zijn de verkiezingen der Provinciale Staten al onzinnig en ondoorzichtig - de enige reden dat ik toch stem is de vooralsnog ijdele hoop dat er ooit een meerderheid ontstaat voor de afschaffing van dit fossiele en hybride instituut - nóg belachelijker en irrationeler zijn de verkiezingen voor de waterschappen.

De waterschappen regelen alles rond water, stromen, rivieren, polders en dijken. Ze zijn belangrijk want als ze even niet opletten, gaan we allemaal kopje onder. Ik dacht dat ik - wonend aan de uiterste oostgrens - wel veilig was bij een overstroming maar volgens de app Overtsroom ik? staat het water hier meer dan vier meter hoog bij een dijkdoorbraak.

Je zou denken, dan is er meer dan genoeg aanleiding om woensdag naar de stembus te gaan. Dat zal ik zeker doen maar ik zal geen stem uitbrengen op kandidaten die een bestuurlijk baantje bij de Waterschappen zoeken. In mijn ogen is watermanagement een uitvoerende taak van de overheid die thuishoort bij Rijkswaterstaat.

Bij de Waterschappen horen experts te zitten die weten wat ze moeten doen als het water ons tot de lippen reikt. Het is van de zotte dat mijn waterveiligheid afhankelijk zou zijn van mijn of uw persoonlijke politieke voorkeuren. Welke argumentatie men daar ook voor verzonnen heeft: ik wijs ze af.

Bovendien zijn deze verkiezingen een vorm van schijndemocratie. Niet één stemmer is bij machte te beoordelen of die waterschapsbestuurderen hun werk goed doen. Leden van de Tweede Kamer komen we dagelijks tegen in de media en we kunnen genoegzaam volgen of ze hun taken naar behoren uitvoeren.

Maar op de Waterschappen hebben we geen enkel zicht, laat staan op de wijze waarop de bestuurderen hun werk uitvoeren. Weg ermee dus. Breng die taken onder waar ze thuishoren: in een ambtelijke, uitvoerende dienst. En laat de commissie voor Rijkswaterstaat het toezicht over deze dienst houden. Ik denk dat hier een zeer aanzienlijke bezuiniging kan worden gerealiseerd.

Geen opmerkingen: