woensdag 7 december 2016

Drukte op rechts


Het wordt druk op rechts in de Nederlandse politiek. Kunt u mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen de PVV, VNL, Forum voor de Democratie en Geen Peil? Ik kan er geen pijl op trekken. De laatste drie partijen hebben op de PVV voor dat ze een heuse partijstructuur lijken voor te staan maar daarmee is het dan wel zo'n beetje gezegd. Overigens kan ik goed begrijpen dat een klein beetje ego niet naar het pijpen van Wilders wenst te dansen.


Programmatisch zie ik geen of nauwelijks verschillen, ze hengelen allemaal naar de onderbuik en claimen het volk te vertegenwoordigen. Iedereen die door deze lieden als behorend tot de elite wordt bestempeld is daarmee ipso facto geen lid meer van het volk. In de ogen van dit soort lieden geldt democratie alleen voor hen die het met hen eens zijn. Minderheden hebben pech en worden getuchtigd door de meerderheid. Dat is immers democratie? En het liefst regeren zij per referendum.


Maar denken ze bij VNL, FvD en GP nu echt dat ze voldoende stemmen binnen kunnen halen om een machtsfactor van betekenis te kunnen worden? Ja, kennelijk wel. Ik verzucht hier wel eens vaker dat we eens hardop over een kiesdrempel moeten gaan nadenken maar eigenlijk is dat niet nodig. We zouden al een heel eind geholpen zijn als het parlement het onmogelijk maakt dat partijverlaters als afsplitsers in de Kamer kunnen blijven zitten. Dat zijn namelijk pas echt ondemocraten bij uitstek.


Dijkgraaf van Geen Peil maakt het wel het bontst: ze gaan niet deelnemen aan debatten, hangen camera's op in hun fractiekamer (ze zien zich dus al in het parlement zitten!), en raadplegen voorafgaand aan iedere stemming hoe hun achterban over de materie denkt. Laten slechts twee partijleden zich horen, dan is hun mening bepalend voor het stemgedrag van GP. En met droge ogen durven ze dat democratie te noemen. Vóór Dijkgraaf zijn politieke ambities kenbaar maakte probeerde hij eerst hoog op de kieslijst van 50plus te komen maar daar werd hij door gebrek aan kwaliteit afgewezen door Nagel en consorten.

Ik zie uit naar de komende verkiezingen, ook al zal de vermoedelijke uitslag daarvan mij uiterst treurig stemmen. Maar al die onzinnige partijtjes? Ik hoop vurig dat ze geen van alle voldoende stemmen bij elkaar harken om een zetel in het parlement te bemachtigen. Daar is de democratie zeker niet mee gediend.

3 opmerkingen:

John Wervenbos zei

Het rumoert. En dan zij daar ook Jacques Monasch, volgens eigen zeggen nog altijd een sociaaldemocraat. Zijn inzet om twintig of dertig zetels te halen lijkt me illusoir. Het zou me al verbazen als hij met zijn partij Nieuwe Wegen één zetel haalt.

John Wervenbos zei

Bij Pauw lichtte Monasch eind vorige maand een aantal van zijn speerpunten toe. Zie: Jacques Monasch over zijn nieuwe politieke partij ‘Nieuwe Wegen’ (YouTube).

enno nuy zei

Het verbaast me dat de Tweede Kamer hier niet rigoureus een einde aan maakt. De nu genomen maatregelen, zie mijn komende blog, zijn potsierlijk. Zou de PVV daarmee ingestemd hebben?