zaterdag 17 december 2016

Zwevende kiezer?


Nou, dat zal wel meevallen met al die boze Nederlanders die met elkaar kennelijk het volk uitmaken. Ze hebben ruim keuze op rechts, want dat lijken ze toch wel met elkaar gemeen te hebben. Of misschien moet je zeggen dat populisme zich per definitie op de rechterflank bevindt. Er zijn vast voorbeelden van links populisme te vinden maar die gedijen niet op West-Europese bodem vermoed ik zo.

Ik verwacht bij de komende verkiezingen relatief weinig zwevende kiezers, kiezers die pas in het stemhokje besluiten op welke persoon of partij ze hun stem gaan uitbrengen. Zelf ben ik nog nooit een zwevende kiezer geweest ook al word je, levend in een kleine gemeenschap, bij gemeenteraadsverkiezingen nogal eens gedwongen een tactische stem uit te brengen.


Ook bij de komende verkiezingen zal ik geen zwevende kiezer zijn. Ofschoon ik Groen Links gevoelsmatig nog steeds niet de manier waarop ze Jolande Sap hebben afgeserveerd heb vergeven, zal ik bij de komende verkiezingen vrijwel zeker mijn stem op die partij uitbrengen. En waarom weet ik dsat nu al zo zeker? Omdat de leden van de partij hebben uitgesproken dat de partij het voorstel van Rutte inzake het ratificeren van het associatieverdrag met Oekraïne moet steunen.


Kijk, dat bevalt mij nou. Geen ruimte voor politiek-strategisch gechicaneer. De Groen Links-Kamerleden hadden gehoopt niet nu al te worden vastgepind op een standpunt maar daar staken de leden van de partij een stokje voor. Ik ga hier niet meer uitleggen waarom dat verdrag tegen de volkswil in geratificeerd dient te worden. Wie het nu nog niet snapt, zal wel nooit het licht zien. Maar dat nieuwe elan bij Groen Links - het Jesse-effect zonder twijfel - bevalt mij wel en verbaast me ook niet. De sociaaldemocratische partijen zitten in de hoek waar de klappen vallen maar circa de helft van de Nederlandse bevolking moet onderdak vinden bij een van de gevestigde partijen. Een deel is christelijk, een deel liberaal. Maar het links-liberale deel moet kiezen uit D'66 en Groen Links. De club van Pechtold heeft te vroeg gepiekt, zo lijkt het. Ik ben er wel uit.

1 opmerking:

enno nuy zei

Ik las ergens een reactie met de opmerking dat Kamerleden zonder last of ruggespraak moeten kunnen optreden. Dat is natuurlijk waar. Maar als de Kamerleden zelf aan hun partijleden vragen hoe ze over een onderwerp denken mogen ze zich daar natuurlijk rekenschap van geven. Ik hoop in ieder geval dat de Tweede Kamer fractie van Groen Links unaniem voor ratificatie van het associatieverdrag met Oekraïne stemt.