maandag 12 november 2018

American Dharma


Errol Morris maakte een schitterende documentaire met en over Donald Rumsfeld, te zien via de vorige post van dit blog. Het kost u even wat tijd maar u zult er geen spijt van krijgen, een fascinerend portret van een innemend en geestig man die belangrijke ambten vervulde in de adminstrations van Nixon, Ford, Reagan en Bush. (Voor alle duidelijkheid: ik was geen liefhebber van Rumsfeld, beschouwde hem als een havik maar zijn persconferenties waren vaak een plezier om naar te kijken en innemend was hij zeker)


Dezelfde Errol Morris maakte een spraakmakende documentaire over Abu Ghraib en bracht onlangs een film uit over Steve Bannon. Voor deze film, American Dharma getiteld, wordt hij hevig bekritiseerd omdat hij Bannon te weinig weerwoord zou bieden. In de Volkskrant een uitgebreid interview met Morris, zeer de moeite waard. Dharma staat voor lot of plicht. Morris volgt hier zo'n beetje het script van ons Zomergasten. Bannon krijgt de gelegenheid een aantal van zijn favoriete filmfragmenten te tonen en becommentariëren.


Een Bannon-citaat uit deze documentaire: "De permanente politieke klasse blijft precies zo bestaan, totdat er een echte verstoring komt. Dat kan geen kussengevecht zijn. Je hebt moordenaars nodig. Pas als je moordenaars hebt, zul je verandering zien". Je vraagt je af of het kwaad zich nog duidelijker kan manifesteren.

Morris over zijn film: "Maar mijn rol is om een situatie te creëren waarin hij iets over zichzelf onthult. En dat is gelukt, denk ik. Ik denk dat mijn film gaat over een vent die de wereld wil vernietigen, en zich daar goed over voelt". En op de vraag of hij nog steeds bang is voor Bannon antwoordt Morris: "Na het maken van de film meer dan ooit. Zowel voor Bannon als voor Trump. Ze geven niets om goed en fout. Die botte kracht. Ik noem Trump de fuck-you-president, maar misschien heeft de wereld behoefte iemand fuck you te horen zeggen. Is dat een goed iets? Ik denk het niet. Vandaar ook dat we aan het einde van de film het decor vernietigen".

Hoe men ook over Morris mag oordelen, deze documentaire wil ik zeker gaan zien. Ik beschouw Bannon als het vleesgeworden kwaad. Hij heeft al teveel ellende aangericht. Waar zal het ophouden?

Geen opmerkingen: