zaterdag 3 november 2018

Anonimi niet langer welkom


Blogger kent een paar manieren om lezers te laten reageren op een blog: iedereen (dus inclusief anoniem), gebruikers met een google-account en alleen leden van een blog. Ik heb altijd voor de eerste optie gekozen omdat ik met de beide andere mogelijkheden teveel eventuele andere reageerders uit zou sluiten.

Daar komt nu dan toch, contre coeur, verandering in. Op dit blog wordt slechts incidenteel gereageerd. Kennelijk nodigen mijn berichten niet heel nadrukkelijk uit tot discussie. Ik vind dat niet erg, hoewel ietsje meer reuring mij wel plezier zou doen.

Op een enkele uitzondering na wordt er echter uitsluitend anoniem gereageerd. Tot nog toe heb ik dat zo gelaten. Ik heb anonieme reageerders verzocht dan tenminste een vast alias te kiezen zodat voor mij duidelijk was dat anonymus A een andere was dan anonymus B. Dat was een vruchteloze poging.

De praktijk heeft mij geleerd dat er met anonimi niet te discussiëren valt. Zij willen slechts hun mantra's kwijt en willen vooral laten weten hoezeer ze schrijver dezes minachten. De minachting deert me niet, wel het feit dat deze reageerders consequent weigeren vragen te beantwoorden en inhoudelijk op argumentaties in te gaan.


Mijn konklusie is dat anonieme reageerders lafhartig zijn, een voorkeur hebben voor complottheorieën, wetenschappers om niet afserveren en een geweldige preferentie voor nepnieuws koesteren. Vanaf vandaag worden alle anonieme reacties op dit blog verwijderd. Hopelijk verlost mij dat van hinderlijke en stomvervelende stalkers.

2 opmerkingen:

John Wervenbos zei

Ik heb ook alles open staan met mijn blogspot weblog, Enno. Je bent productief en je legt veelzijdigheid aan de dag. Ik kan me voorstellen dat je bij respons naar openheid verlangt. Zelf heb ik altijd met volledige naam geopereerd in blogland en dat bevalt me goed.

enno nuy zei

Ik weet ook niet wat mensen bezielt om zich niet kenbaar te maken, John. En als je dan niet met je echte naam wil reageren, kies dan een vast alias. Maar ook daartoe bleken deze lieden, of deze man niet bereid. Tja, dan houdt het een keer op. Ik laat alles verder gewoon open staan en zal anonieme reacties handmatig verwijderen.