zaterdag 10 november 2018

Roel is dertiger, academicus en antisemiet


Nee, dit is geen beschuldiging. Roel verklaart zelf antisemiet geworden te zijn. Hij heeft zijn weg gevonden op 4chan, een uiterst dubieuze chatroom op het wereldwijde web. In de Volkskrant van vandaag treft u een zeer uitgebreid artikel aan over dit thema. Een schokkend artikel, moet ik zeggen.


U moet dit artikel zeer beslist lezen, opdat zo veel mogelijk mensen zich gaan realiseren dat het antisemitisme maar niet weg te krijgen is uit ons systeem, ons DNA? Het artikel laat zien hoe internationaal dat groeiende antisemitisme is en op welke manier Trump hier als een soort katalysator fungeert. Een centrale rol is hier weggelegd voor George Soros die nu zo'n beetje overal ter wereld wordt gezien als de 'eeuwige jood' die met zijn geld de joodse samenzwering probeert door te voeren.


Ik ben eens op dat 4chan gaan kijken maar ik kan het u niet aanraden. Het is Neanderthalniveau en het wemelt er van lieden die kennelijk extreem gefrustreerd zijn, zo gefrustreerd dat ze hun heil zoeken in samenzweringstheorieën waar zij natuurlijk het slachtoffer van zijn. En op 4chan vinden ze gretig(e) medeslachtoffers. Dit soort lieden tref je aan onder de verzamelnaam alt-right.



Opmerkelijk ook is hoe hoog FvD scoort in antisemitische kringen. Niet vreemd overigens, sinds Baudet ook al begon te roepen dat de geldstromen van Soros eens uitgezocht moesten worden. Je verwacht dit soort geluiden van Erkenbrand en de Volksunie maar niet direct van iemand als Baudet, de zelfverklaarde 'grootste intellectueel' van Nederland. Als ik joods zou zijn, zou ik van dit artikel in de Volkskrant buitengewoon verontrust raken maar ook als niet-jood overkomt me dat.Nu ben ik zelf ook geregeld van antisemitisme beschuldigd, uitsluitend op basis van hetgeen ik in deze kolommen over Israël schreef. Dat is voor iedereen na te lezen. Die beschuldigingen kwamen van Neanderthalers maar dan uit een andere duistere hoek dan 4chan.


Roel uit het Volkskrantartikel is natuurlijk een ongelooflijke lafbek, hij durft niet met zijn eigen naam in de krant. En lekker anoniem leeglopen op 4chan. Maar wat mij het meest verbijstert is dat hij academicus zegt te zijn. Maar dat zou niet moeten mogen. Wat heeft hij gestudeerd? En in welke zin betrof het een academische studie? Van een academicus mag je een helder verstand verwachten en het vermogen om te analyseren en te duiden wat zich in de samenleving afspeelt. Maar in het artikel laat deze Roel zich kennen als iemand die zonder de noodzaak tot onderbouwing te voelen achter de meest walgelijke stereotyperingen van joden aanloopt. Ik vind dat deze Roel zijn academische titel in zou moeten leveren, hij heeft klaarblijkelijk in het geheel niets van zijn academische studie opgestoken.

De laatste illustratie is getiteld The Algoritmic Rise of the "Alt-Right" en leidt naar een uitstekend artikel van Jessie Daniels in het sociologie-magazine Context - Understanding people in their social worlds. Kan ik u aanraden.

1 opmerking:

enno nuy zei

Anoniem dacht weer eens te reageren maar zoals reeds aangekondigd is deze reactie verwijderd. Anoniem kan die reactie opnieuw indienen als hij een naam opgeeft.