zaterdag 24 november 2018

Stop onmiddellijk met Facebook, Instagram en Twitter!


Als je geld wil lenen moet je zo'n beetje alles overleggen wat maar denkbaar is en moet je de geldverstrekker vooral zekerheden verschaffen. En als dat dan allemaal naar behoren is geregeld vindt er nog even een BKR toets plaats waarmee de geldverstrekker kan zien of je wel al je schulden netjes en eerlijk hebt opgegeven. Op zich is dat allemaal redelijk, vervelend vaak maar wel redelijk. Maar in de next-level-kredietverstrekking gaat dat toch echt anders. Big data hebben hun intrede gedaan en je zult gaan zien dat geldverstrekkers steeds dieper in het privéleven van hun toekomstige schuldenaren gaan wroeten alvorens ze besluiten tot een lening over te gaan. Lees vooral het verhelderende artikel over dit onderwerp in de Volkskrant van vandaag.


Advicerobo is een Nederlands bedrijf met vestigingen in NL, FR en UK dat voor haar opdrachtgevers een psychometrisch onderzoek instelt naar de schuldenaren met name op basis van hun activiteiten op sociale media en hun zoekgedrag op internet. Er wordt een compleet psychogram van de aanvrager opgesteld op basis waarvan de geldverstrekker de aanvraag kan toekennen of afwijzen.Kijk maar eens op de website van Advicerobo, een gelikte website, dat wel. Wat lezen we op de homepage van Advicerobo:  

Wouldn't you like to know more about the creditworthiness of your applicants and customers? The solution lies in applying big behavioural data and machine learning to reveal additional information. That’s what AdviceRobo does. We specialize in applying psychographics combined with financial and other behavioural data to create rich insights that can be applied in your decisions and processes.
En op de pagina voor verzekeraars is het volgende te lezen:

Would you not like to know your customers better to serve them in a truly personalized way? The psychographic scoring of AdviceRobo will give you valuable insights on the financial attitude of your customers. The scoring of your customers is easy. With the scores AdviceRobo will analyze the actual behaviour of your customers. In a RoboStorm we will share the results and explore the strategies that can be derived from these.



Dit is een voorspelbare maar vooral heel erg enge ontwikkeling. Op basis van algoritmes waar niemand ooit zicht op krijgt wordt u door een computermodel getrokken en daaruit wordt van u een psychogram gemaakt voor de kredietinstelling of verzekeraar. De website heeft pagina's voor banken en verzekeraars, rept van early warning en credit scoring. Maar Advicerobo lijkt zich niet te bekommeren om haar slachtoffers oftewel de echte eigenaren van die data. Krijg je als aanvrager van een lening of een verzekering het psychogram te zien dat van je gemaakt wordt? Ik denk het niet. Krijg je inzicht in de algoritmes die daarbij gebruikt worden? Ik denk het niet.


Dit is precies waar mensen als Yuval Noah Harari voor waarschuwen. Dit is een nauwelijks te stoppen ontwikkeling maar deze zal uiteindelijk een verwoestend effect hebben op de sfeer in de samenleving. Wie in zijn argeloosheid zijn privé bestaan zichtbaar maakt op internet, kan, nee zal daar achteraf keihard op worden afgerekend zonder dat je als burger, als consument daar iets tegen kunt ondernemen. Ik kan u alleen maar aanraden: stop onmiddellijk met Facebook, Twitter en Instagram. U heeft toch ook die uitstekende VPRO-documentaire #Follow me over nepvolgers gezien? Windhandel, gebakken lucht en ronduit bedrog. Meer is het niet. Mensen, stop met uw naïviteit, u gaat er zo verschrikkelijk spijt van krijgen!

Geen opmerkingen: