maandag 19 november 2018

Over de zin van het leven


In de Volkskrant vinden we de laatste tijd geregeld interviews die Fokke Obbema heeft met mensen die iets zinnigs te melden hebben over de zin van het leven. Obbema werd zelf heel nadrukkelijk met die vraag geconfronteerd na een hartstilstand. Sommige interviews zijn meer dan de moeite waard. Ik vraag me af hoe en op grond waarvan Obbema zijn gesprekspartners vindt.

In ieder geval heeft hij daarin een gelukkige hand, gezien de tot nog toe verschenen interviews. Ik hoop maar dat deze straks gebundeld worden, ik kan ze u ten zeerste aanbevelen. Vandaag het interview dat op mij tot nog toe de meeste indruk maakte: dat met oud-ambassadeur Edy Korthals Altes.Op de vraag wat de zin van het leven is, antwoord de 94-jarige Korthals Altes:


‘Dat is een grote vraag die vooral gaat woelen naarmate we ouder worden. Omdat hij verband houdt met: waar ben ik mee bezig geweest? Was dat wel meer dan het najagen van ijdelheden? Ik zou nuchter willen beginnen: de zin is wakker worden en ons bewust worden van de fundamentele relatie met de oergrond van ons bestaan en ons richten op de grondwet in ons leven. Dat is voor mij de liefde voor de mens en de natuur. Zelf noem ik die oergrond God, maar mensen die zich van religie hebben afgekeerd, kunnen zich er ook in herkennen. Omdat ze weet hebben van een grotere werkelijkheid dan wij ons kunnen voorstellen, het transcendente.’
‘Je kunt dat beseffen wanneer je je verdiept in het wonder van de geboorte van een kind. Dat ontstaat uit het samen­komen van twee heel kleine deeltjes die na negen maanden tot een volwaardig mens uitgroeien. Onmiskenbaar is dat een wonder. Of je kunt het onmetelijke universum aanschouwen, waarin wij slechts stofjes of vonkjes zijn. Daaruit kun je afleiden dat je ons leven in een grotere context moet zien – niet alleen maar dat van het individu. Het maakt onderdeel uit van een groter verband, waarmee het met huid en haar is verbonden, of het dat nu wil of niet. Dat hangt samen met de vraag naar de bestemming van ons leven. Dan kom ik uit op die oergrond, de grondwet van ons bestaan.’
Korthals Altes heeft nog veel meer te melden dat meer dan de moeite waard is maar daarvoor moet u het interview zelf maar lezen. Mooie serie, van Obbema. Ik hoop dat hij nog heel wat meer interessante gesprekspartners weet te vinden.

Geen opmerkingen: