woensdag 9 december 2015

Angela Merkel


Door Time uitgeroepen tot persoon van het jaar en ik kan dat van harte onderschrijven. "Ze toont hoe de kracht van Duitsland gebruikt kan worden om zaken te redden in plaats van te vernietigen", aldus Time.

De meeste naoorlogse Duitse kanseliers zijn tot de verbeelding sprekende persoonlijkheden gebleken, zij het dat ik minder gecharmeerd was van Schroeder, Kiesinger en Erhard. Desalniettemin kunnen de Duitsers zich verheugen in doorgaans sterke persoonlijkheden als regeringsleiders. Ik ben er jaloers op.

Het gaat me er niet om Brandt, Schmidt en Merkel met elkaar te vergelijken. Ieder had specifieke problemen te overwinnen en legde een specifieke kracht aan de dag. Ik zou nooit CDU stemmen, vermoed ik maar ik zou me niet schamen met Merkel als Bundeskanzlerin.

Haar verkiezing tot persoon van het jaar 2015 is volkomen terecht en op zijn plaats. Merkel heeft meer gedaan voor de instandhouding van de Europese droom dan welke andere functionaris of politicus dan ook. En haar houding te opzichte van het vluchtelingenprobleem is wat mij betreft boven iedere kritiek verheven. En dat is dankzij haar moraliteit, waar ik hoog van opgeef! Ik heb het wel eens vaker gezegd: ik ben jaloers op die Duitsers.

Geen opmerkingen: