maandag 21 december 2015

Er waait een foute wind door Europa


In Nederland worden bussen met vluchtelingen bekogeld met stenen en wordt het huis van een vluchtelingengezin met vuurwerk bestookt en hebben we een populist die het parlement een nepparlement noemt en die de bevolking oproept in verzet te komen, dezelfde politicus die van moslims eist dat ze moslimterreur afwijzen maar zelf geen afstand wenst te nemen van namens hem gepleegd geweld, dezelfde parlementariër die tot politicus van het jaar werd gekozen. Ik schaam me een Nederlander te zijn.


In Denemarken wil de regering dat vluchtelingen al hun persoonlijke waardevolle bezittingen en geld afstaan ter compensatie van hun opvangkosten. Maximaal vierhonderd Euro mogen ze zelf nog houden. Dat had ik toch nooit achter die Denen gezocht, het leek mij een verlicht volk.


De Hongaren en de Tsjechen bouwen prikkeldraadversperringen aan hun grenzen en zijn niet bereid vluchtelingen op te nemen. De Hongaren zijn 1956 en de Praagse lente vergeten. De Tsjechen die eens Havel aan hun borst koesterden hebben niets begrepen van wat hij uitstraalde.


Hetzelfde geldt voor de Slovenen die nu ook nog eens met hulp van de katholieke kerk in een referendum hun veto uitspraken over het homohuwelijk.


En de Polen hebben regeringsmacht toegekend aan de rancuneuze politieke beweging Pis, die begonnen is met het benoemen van een aantal marionetten in het Hooggerechtshof en er worden maatregelen voor persbreidel in voorbereiding genomen. Die persbreidel is in Hongarije overigens al een feit. De Polen gaan nu wel massaal de straat op maar ze hadden er verstandiger aan gedaan wat na te denken toen ze in het stemhokje stonden.


Het door mij zo geliefde Groot Brittannië maakt zich op om de EU te verlaten. En in Duitsland wordt elke nacht wel ergens een asielzoekerscentrum in de hens gestoken. Waar moet ik dan nog heen? Wat blijft nog over van die Europese droom?

Geen opmerkingen: