zaterdag 5 maart 2022

Is aversie tegen andersdenkenden nodig?

 

Op mijn eervorige post kwam een reactie met de vraag of die wonderlijke aversie van mij jegens andersdenkenden werkelijk nodig was. In beginsel heeft de reageerder natuurlijk volkomen gelijk, andersdenkenden verdienen geen aversie maar een weerwoord, discussie. Voor mij ligt er echter een harde grens wanneer de andersdenkenden zich beroepen op samenzwerings- en complottheorieën om hun gedachtegoed te onderbouwen. En wanneer hun argumentaties ook nog eens gestoeld zijn op aantoonbaar onjuiste interpretaties van de geschiedenis, dan weet je dat er van een zindelijke discussie geen sprake zal zijn.


We herinneren ons de Russische inval in Georgië in 2008, de annexatie van de Krim in 2014, we herinneren ons hoe Poetin na deze brutale agressie waar de wereld handenwringend maar nietsdoend toekeek, zijn uiterste best deed om Loegansk en Donetsk op te zetten tegen de Oekraïense regering totdat hij besloot ze in de opmaat naar de jongste invasie officieel te erkennen zodat hij zich gelegitimeerd voelde Russische troepen op Oekraïens grondgebied te brengen. Nu is er een invasie van een ongekende Russische legermacht in Oekraïne en woedt er een niets ontziende oorlog. Burgers komen in steeds grotere aantallen om en de Russen deinzen er zelfs niet voor terug kerncentrales aan te vallen.

Wie in Rusland van 'invasie' of 'oorlog' spreekt riskeert 15 jaar gevangenisstraf. Alle onafhankelijke media zijn in Rusland gesloten en om zeep geholpen. Alleen het officiële Russische overheidsgeluid mag nog verteld worden. Poetin en Lavrov weten heel goed dat Oekraïne geen lid van de NATO kan of zal worden en dat de Realpolitik dicteert dat dit nu eenmaal het lot van Oekraïne is: een bufferstaat tussen twee ideologische blokken. Het schurkenregime uit Moskou spreekt van genocide in de Donbass maar vertelt er niet bij dat ze zelf die lont hebben aangestoken met nepnieuws en groene mannetjes. Waarheid en feiten zijn betekenisloos voor de schurken Poetin en Lavrov.

En dus beschuldigen ze Oekraïne schaamteloos van genocide en beweren ze nog laaghartiger dat er in Kiev nazi's aan de macht zijn terwijl Zelenski van joodse komaf is en het aantoonbaar onjuist is als zou Kiev door nazi's beheerst en gecontroleerd worden. Toen de voormalige Sovjetrepublieken begin jaren negentig onafhankelijkheid verkregen, besloot ook Oekraïne daarvoor te tekenen. Het land moest de op haar grondgebied gestationeerde kernwapens aan Rusland overhandigen in ruil waarvoor het land van de Russen en de Amerikanen de garantie kreeg dat hun landsgrenzen gegarandeerd en gerespecteerd zouden worden. Behalve waarheid en feiten is ook het woord van eer voor het schurkenduo in Moskou betekenisloos.


En wat zien we bij het trollenleger van Engel c.s? Ze nemen schaamteloos en zonder ook maar het geringste respect voor wat de geschiedenis ons vertelt de leugenachtige en bedrieglijke argumentaties van Poetin en Lavrov, inclusief de vermeende en volstrekt belachelijke noodzaak van denazificatie, over. Trump noemt Poetin geniaal en Baudet is de eerste die hem retweet. Wie zich achter Poetin schaart, staat aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Dat Willem Engel ten strijde trok tegen Coronamaatregelen is nog tot daar aan toe. Nu hij zich ook een oordeel over Rusland aanmeet blijkt duidelijk dat hij slechts door één sentiment gedreven wordt: alles wat ook maar in de verste verte van de overheid komt is per definitie onwaar en moet uit alle macht bestreden worden. Hij financiert zijn acties door financiële bijdragen van de snoodaards die achter hem aan hollen. De tegenstanders van Willem Engel blijken een op een samen te vallen met de elite en het kartel van Baudet. Geen speculatie is hen te wild en ze hebben nulkommanul belangstelling voor feiten of waarheden. Kellyanne Conway indachtig presenteren ze maar al te graag hun 'altenative facts'.

De democratische beginselen verlangen van mij dat ik hen het recht op vrije meningsuiting gun en dat zal ik onder alle omstandigheden respecteren. Maar deze lieden zijn kwaadaardige dwaalgasten die de democratie geen dienst bewijzen. Niemand kan van mij verlangen dat ik mijn weerzin tegen hun verachtelijke gedachtegoed onder de mat veeg. Bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen zullen we zien of hun gedachtegoed weerklank vindt onder de gewone bevolking. Ik houd mijn hart vast.

13 opmerkingen:

Jen Dieng zei

Dank voor je reactie.

https://youtu.be/JrMiSQAGOS4

Een verhelderende visie op het ontstaan van de huidige situatie in de Oekraïne.

enno nuy zei

Ik ken die Mearsheimer wel, er staat een interessant artikel in de New Yorker van 1 maart 2022. En ofschoon ik het in grote lijnen met hem eens ben, volg ik hem niet als het erop lijkt dat in zijn ogen Poetin alleen maar deed waartoe hij door de Amerikanen gedwongen werd. Poetin meent dat Lenin een blunder beging toen hij de vorming van de staat Oekraine toestond maar Lenin had daar goede redenen voor. Poetin meent dat hij de geschiedenis moet herschrijven, corrigeren zo je wilt. Tegen Mearsheimer zeg ik: Poetin en Lavrov zijn de Amerikanen alleen maar dankbaar voor hun NATO-politiek.

Ook mankeert er wel het een en ander aan zijn geopolitieke analyse. In dat interview geeft hij bijvoorbeeld nadrukkelijk aan dat Amerika Rusland te vriend moet houden om samen een pact tegen China te kunnen vormen. Wat een onzin is dat. Poetin heeft zijn acties in Oekraïne mede ondernomen omdat hij weet dat Xi Jinping hetzelfde zal doen in Taiwan. Poetin weet dus dat hij in de kwestie Oekraine de Chinezen niet hoeft te vrezen en hij zal nooit samen met de Amerikanen tegen de Chinezen optrekken.

Een ander punt is dat Mearsheimer Europa totaal negeert. Hij kent slechts drie invloedssferen in de wereld van vandaag. Wel, daar vergist hij zich toch echt in. Europa is nog steeds een van de sterkste economische machten en juist nu, in deze kritieke situatie, realiseert Europa zich dat het op een totaal andere manier dan tot nog toe naar haar eigen veiligheid moet kijken. De 2% norm wordt nu zonder mokken overal omarmd.

Tot slot meent Mearsheimer dat Poetin alleen maar de Donbass van Oekraïne af zal pakken en in Kiev een Rusland gezinde vazal zal parachuteren. Naar verluidt staat de corrupte Janoekovitsj al te trappelen van ongeduld. Ik verwacht niet dat de Baltische staten het volgende slachtoffer van Poetin zullen zijn, maar Moldavië komt daar zeker wel voor in aanmerking.

Jen Dieng zei

https://youtu.be/j7NTLZDd4tc

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik kom weer met een link
Deze man komt op mij menselijk en geloofwaardig over.
Hij spreekt vanuit Oekraïne middenin het huidige gebeuren.

Z'n naam is Coach Red Pill

enno nuy zei

Ik heb geen idee wie dit is en je kunt ook niet achterhalen waar zijn informatie vandaan komt en of het enigszins overeenkomt met de werkelijkheid. Hij spreekt wel erg Amerikaans voor een Oekraïner. Eerlijk gezegd kan ik helemaal niks met dit filmpje. Heb je echt die twee uur uit zitten kijken?

Van Zelenski weten we dat ook hij de verdenking van corruptie op zich laadde (ook al werd nooit bewijs daarvoor geleverd). Dat neemt niet weg dat zijn optreden sinds de Russische inval overtuigt en consistent is. Laten we wel zijn, wie aan het hoofd van een regering staat wordt geconfronteerd met een tsunami aan belanghebbers en belangen. In een natie als Oekraïne met Rusland als buur is dat nog vele malen sterker. Natuurlijk gaan macht en corruptie vaak hand in hand, dat is ook in ons land het geval.

Zelenski is niet heilig maar hij heeft het internationale recht aan zijn zijde. Geen zinnig mens zou dat willen bestrijden. Hij verdedigt op ferme wijze het recht van de Oekraïners op zelfbeschikking. Poetin en Lavrov zijn schurken die zich niets gelegen laten liggen aan het internationale recht. Zij erkennen enkel hun eigen versie van de werkelijkheid en ze lappen de rechten van de Oekraïners aan hun laars.

Dat is ook mijn aversie tegen mensen als Baudet. Ze zijn zo idolaat van Poetin dat ze in al hun adoratie geheel voorbij gaan aan het recht van de Oekraïners op zelfbeschikking. Daarom wauwelen ze net als Poetin over de noodzaak van denazificatie. Ik vind dat pervers en kwaadaardig.

Jen Dieng zei

Ja ik heb dat filmpje uitgeluisterd.

Gonzalo Lira is zijn naam.
En hieronder een link naar zijn telegramkanaal.

https://t.me/realCRP

Jen Dieng zei

Dit is ook een duidelijke visie

https://fb.watch/bArWgPdl7v/

Jen Dieng zei

https://fb.watch/bAt6ZEZ7sF/

Jen Dieng zei

Sorry voor het gepruts, ik zag dat de link niet werkte deze doet het wel

enno nuy zei

Ik kan een heel eind meegaan met deze Duitse politica maar zelfs als ze helemaal gelijk zou hebben (ik denk niet dat ze helemaal gelijk heeft) geeft dat op geen enkele manier Poetin en Lavrov het recht de rechten van een heel volk met voeten te treden. Destijds zei Poetin al tegen George Bush jr: "maar George, wat is Oekraïne nou helemaal?" De jongste berichtgeving wijst erop dat de Russen onschuldige burgers doelbewust als doelwit gebruiken.

Terug naar die Duitse politica: klopt het dat de NATO teveel naar het Oosten is opgeschoven? Oekraïne is nooit het lidmaatschap van de NATO aangeboden. En hadden de landen uit de voormalige Sovjet-invloedsfeer niet het volste recht aansluiting te zoeken bij de EU en de NATO. De Polen bijvoorbeeld? Of de Baltische staten?

Mijn analyse blijft dat Poetin de groot-Russische gedachte bleef koesteren en van meet af aan Oekraïne in het vizier had. Hij was de Amerikanen dankbaar voor hun beleid en hij hoefde nu alleen nog maar Lenin en Jeltsin te beschimpen om vervolgens de Oekraïners van nazi-sympathieën te beschuldigen zodat hij het land kon binnenvallen.

Je kunt me ongetwijfeld nog een heleboel andere linkjes sturen maar ik hoor liever wat je er zelf allemaal van vindt. Je zult toch ook een mening hebben? Mijn belangrijkste vraag aan jou is: stel nu dat die Duitse politica gelijk zou hebben (nogmaals: quod non), is dat dan voldoende rechtvaardiging voor Poetin om een heel volk over de kling te jagen?

Jen Dieng zei

Oorlog is wat mij betreft nooit en te nimmer een geoorloofd machtsmiddel!
Wat ik nu probeer is zelf zicht te krijgen op de situatie.
De reguliere nieuwszenders zijn niet objectief. Vandaar dat de tv reeds lang uit mijn huis is verbannen.

enno nuy zei

In Rusland wordt je 15 jaar opgesloten als je iets zegt wat de regering onwelgevallig is, wanneer je de moed hebt te protesteren tegen oorlog, wanneer je de woorden 'oorlog' en 'invasie' gebruikt. Russen die protesteren, dat zijn echt moedige mensen! Wie wil iemand als Poetin verdedigen die geen kritiek toestaat en die ervoor kiest zijn eigen bevolking te misleiden, ervoor te zorgen dat ze alleen zijn versie van de werkelijkheid te horen krijgen, die alle onafhankelijke nieuwsmedia in Rusland opgeheven en verboden heeft.

Je zegt dat de reguliere nieuwszenders niet objectief zijn maar hoe kom je daar toch bij? Wees blij dat wij een vrije pers hebben. De onderzoeksjournalistiek in NL staat op een hoog peil. Alle dagbladen zijn in ons land onafhankelijk, we hebben een vrije en diverse pers. Zonder een vrije pers bestaat er geen democratie. Zelf lees ik NRC, Volkskrant, FD en incidenteel buitenlandse kranten. Nieuwsuur is een zeer gerenommeerd nieuwsmedium en terecht. Naast het Journaal en RTL Nieuws raadpleeg ik Duitse, Britse en Amerikaanse nieuwszenders.

Je kunt toch niet zomaar zeggen dat al die MSM niet objectief zouden zijn? Heb je daar bewijs of aanwijzingen voor? En als je dan zelf op zoek gaat dan kom je terecht bij de social media waar iedereen in zijn eigen bubbel leeft. Hoe zoek je dan naar nieuws? Wat zijn dan je zoekcriteria? Je stuurt mij allemaal links met zegslieden die menen dat het allemaal de schuld van het Westen en de Amerikanen is. Uit jezelf kom je niet tot een veroordeling van Poetin, pas als ik er expliciet naar vraag zeg je (terecht natuurlijk) dat oorlog nooit een geoorloofd machtsmiddel is maar ik hoor je niet een veroordeling van Poetin uitspreken. Dat is toch merkwaardig?

Jen Dieng zei

https://www.mediahuis.be/bedrijfsinfo/geschiedenis/
Bijna de gehele pers onder één noemer

enno nuy zei

Ja, dat klopt maar de vraag is wat je hier uit konkludeert. Heb je wel eens interviews met Ysebaert gelezen? Door de teruglopende reclame inkomsten vindt er een concentratie in de internationale perswereld plaats. Een mediahuis kan juist door kosten te besparen een diversiteit aan persuitingen blijven garanderen. Zij hebben er alle belang bij dat de afzonderlijke media hun eigen identiteit, hun eigen smoel blijven houden, anders kunnen ze hun klanten niet meer bedienen. Het is dus onzin te veronderstellen dat alle media uit Het Mediahuis dezelfde boodschap zouden verkondigen.

De vraag blijft dus: als je hier niet wil shoppen, waar haal je dan betrouwbare en objectieve informatie vandaan?

En ik ben ook benieuwd of je Poetin nu veroordeelt of niet!