donderdag 24 maart 2022

De Graal van Pärt

 

In het prachtige Muziekgebouw aan het IJ wordt deze week een Arvo Pärt festival gehouden. Gisteravond was ik aanwezig bij een concert van het Ests Filharmonisch Kamerkoor en het Tallinn Kamerorkest. Het concert begon met twee instrumentale klassiekers van Pärt: Fratres en Cantus in memory of Benjamin Britten. Twee fraaie uitvoeringen hoewel de destijds door Manfred Eicher bij ECM opgenomen oeruitvoeringen voor mij wel de standaard blijven. Vooral Fratres overtuigde mede door de violist Harry Traksmann.

Vervolgens werd Adams Lament ten gehore gebracht, het stuk dat mij het minste kon bekoren. Wellicht zou het geholpen hebben als ik de tekst had kunnen volgen. Nu leek het vooral op wisselende stemmingen waarbij ik het gevoel kreeg dat de componist geen duidelijke keuzes kon maken. Na de pauze volgden het Salve Regina en het Te Deum, twee werkelijk schitterende werken waarin zowel het koor als het orkest volledig tot hun recht kwamen in wonderschone composities.

Arvo Pärt (1935) is een broze man met een innemende persoonlijkheid. Hij is bij uitstek een componist van religieus werk maar hij spreekt een veel bredere kring van toehoorders aan. Ook ik - atheïst bij uitstek - behoor tot diegenen die heel graag naar zijn werk luisteren. Toch zou ik zelf niet van 'mijn spirituele kant' willen spreken. Ik heb niets met liturgische gezangen, ook al ken ik ze bijna allemaal uit mijn vroege jeugd. De werkelijke portee van wat Pärt te zeggen heeft zal mij wellicht ontgaan maar dat verhindert mij niet te genieten van zijn composities en zijn orkestraties, waarbij de menselijke stem gewoon een van de instrumenten vormt. Met name het Salve Regina en het Te Deum waren onvergetelijk mooi en indrukwekkend. 

Het enige minpuntje aan deze avond vormden de onbeschaamde hoesters en kuchers. Het blijft voor mij een mirakel dat veel mensen gewoon niet in staat zijn zich te beheersen en zich ongegeneerd laten gaan. Als je dat van jezelf weet - en het kan niet anders of je weet zoiets - blijf dan lekker thuis en zet een cd-tje op!

Geen opmerkingen: