maandag 11 maart 2013

Tabaknee.nl


Longarts Wanda de Kanter wordt op de radio gevraagd naar haar beweegredenen om op een heuse website kenbaar te maken welke functionarissen zich actief inzetten voor de tabakslobby. Haar belangrijkste argument is dat alle acties tot nog toe om het roken te ontmoedigen compleet hebben gefaald. Het roken neemt toe, ondanks enge plaatjes en voorlichtingscampagnes.
Er wordt nogal eens gesteld dat rokers zelf verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en dus ook voor de consequenties daarvan. Die stelling zou dan hogere verzekeringspremies voor rokers rechtvaardigen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak die mening was toegedaan. Zelf was ik ook ooit roker maar sinds 1989 bezondig ik me aan tal van andere zaken maar nicotine hoort daar niet meer bij.

Wanda de Kanter stelt terecht dat roken een verslaving is en dat uit onderzoek is gebleken dat het aantal gebruikers dat verslaafd raakt aan roken vele malen groter is dan bij alcohol het geval is. Het is niet eenvoudig je te onttrekken aan het gebruik van genotmiddelen. Dat is niet alleen een kwestie van sociale druk. De aanbieder van tabakswaren heeft er namelijk nogal wat geld voor over om potentiële gebruikers over te halen hun producten af te nemen. Op een marketing blogspot (zie de link hieronder) valt te lezen dat uit onderzoek is gebleken dat de reclamepunten op retail-locaties in de VS vier jaar geleden 90% vertegenwoordigden van het totale Amerikaanse marketingbudget van de tabaksindustrie. En dat totale budget bedroeg maar liefst 12,5 miljard dollar!
Wie dit soort getallen tot zich door laat dringen, snapt meteen waarom een individuele potentiële gebruiker een groot risico loopt daadwerkelijk te gaan roken. En ofschoon ik graag tamboereer op de individuele verantwoordelijkheid, kan ik niet om deze feiten heen.

Er wordt links en rechts met enige verontwaardiging (gelukkig is er ook bijval) gereageerd op de website tabaknee.nl omdat het om 'naming en shaming' zou gaan. Maar dat is onzin natuurlijk. Er zijn weinig industrietakken die zich zo massaal van lobbyisten bedienen als de tabaksindustrie. Wie kan er bezwaar tegen hebben dat inzichtelijk wordt gemaakt welke functionarissen zich inzetten ten gunste van de belangen van de tabaksindustrie? Welke commissaris heeft waarom liever niet dat zijn commissariaat bij een sigarettenmerk publiek bekend is? Wist u bijvoorbeeld dat er in Brussel 100 lobbyisten full time aan de slag zijn enkel en alleen voor de tabaksindustrie? En denkt u dat zij zich ten doel stellen het roken terug te dringen? De bekendste Haagse lobbyisten voor tabak zijn natuurlijk Hans Hillen en Elco Brinkman.

De beide longartsen pleiten niet voor een algeheel rookverbod. Wel zijn zij voorstander van een totaal reclameverbod, fors terugdringen van het aantal verkooppunten en fors verhogen van de prijs om gebruik op jonge leeftijd te ontmoedigen. Wat mee betreft een uitstekend initiatief, deze website. Nu maar hopen dat dit wél wil werken.

www.tabaknee.nl

http://managing21.blogspot.nl/2010/07/zonder-extra-actie-neemt-rookgedrag.html



Geen opmerkingen: