maandag 29 februari 2016

Als ik Duitser was...


...stemde ik op Merkel. En dat zeg ik, die in heel zijn leven nog nooit rechtser dan de PvdA stemde. Voor een tweede keer werd Angela Merkel op tv geïnterviewd door Anne Will en dat betekent dat ze zich op de meest kritische manier door deze interviewster (bij wie een hautaine houding altijd op de loer lijkt te liggen) liet bevragen. Merkel is geen bange vrouw.

Ik heb hier wel vaker kond gedaan van mijn bewondering voor deze politica en die bewondering is bepaald niet tanend. Overtuig uzelf en klik op de volgende link om het een uur durende interview zelf te bekijken: Merkel interview met Anne Will. Maar als u dat te lang vindt duren kunt u wellicht uit de voeten met de volgende samenvatting die ik van het gesprek maakte.

AM: Ik moet niet alleen naar Duitsland kijken maar ook naar Europa. Waar komen de problemen nu echt vandaan? Het is in het belang van Duitsland dat ik Europa bijeen houd en tegelijkertijd de menselijkheid van onze gezamenlijk project bewaak.
AW: De radikalisering neemt in het midden van de Duitse samenleving toe. Ontstaat er niet een tweede Weimar?
AM: dat geloof ik zeer beslist niet; we moeten de problemen zodanig oplossen dat er minder vluchtelingen komen en dat de vluchtelingen weer naar hun thuisland kunnen terugkeren. Buitengrenzen bewaken, daar ligt onze eerste prioriteit. Ik heb echter geen enkel begrip voor radikalisering die zich uit in misdadig gedrag jegens vluchtelingen.
Ik ben ervan overtuigd dat de weg die ik ingeslagen ben de juiste is. Het is in ons belang dat we doorgaan op deze weg. Op Europees niveau zijn we het over de uitgangspunten eens, alleen is er onenigheid over hoeveel vluchtelingen iedere lidstaat moet opnemen.
AM somt alle prestaties van haar regering op (en die zijn inderdaad niet gering in een tijd van continue crisis - commentaar EN). De mensen moeten zich ervan vergwissen wat het algemene beleid voor hen en de samenleving heeft betekend. We praten nu nog slechts over één thema en dat zijn de vluchtelingen. Daarbij hebben we het niet over hun noden en behoeften maar over wat zij voor ons betekenen. En er is echt meer aan de hand dan dat mensen niet over hun sporthallen kunnen beschikken. Als de partijleider van de SPD zegt dat de CDU zich medeschuldig maakt aan het splijten van de samenleving dan is dat niet mijn manier van politiek bedrijven. De SPD maakt deel uit van deze coalitie en dat mag niet vergeten worden.
AW: Meer dan 80%  van de onlangs in een enquete ondervraagde Duisters zijn van mening dat de regering geen vat meer heeft op de problemen.  
AM: Meer dan 90 % vindt dat vluchtelingen voor oorlog geholpen moeten worden. Dat 80 % vindt dat wij het niet in de greep hebben begrijp ik, want er valt nog veel te doen maar we zijn absoluut op de goede weg.
AW: Wat vindt u van wat er in Keulen is gebeurd?
AM: Afschuwelijk natuurlijk, de staat heeft daar verzaakt maar het is bepaald niet zo dat wij daarna pas na zijn gaan denken over wie er massaal ons land inkomen. Integratie is niet vrijwillig maar noodzakelijk en verplicht.
AW: Als we niet weten wie er allemaal nog komen, waarom houdt u dan vast aan Wir schaffen das?
AM: Ik ben tegen een strenge bovengrens, we willen het aantal terugdringen maar kunnen onmogelijk zeggen hoeveel. We moeten de vluchtoorzaken terugdringen. En dat is in zeer belangrijke mate afhankelijk van wat er in Syrië en Turkije gebeurt. Wat wij wel moeten doen is het beschermen van de buitengrenzen. Dat kunnen we wél beïnvloeden. Maar ik ga zeker niets beloven wat over drie weken al niet meer houdbaar blijkt. Denkt u echt dat ik op die manier met de Turken kan onderhandelen?
Ik heb geen grenzen opengezet in september 2015, die grenzen waren open. Ik heb ze alleen niet gesloten. Het eenzijdige besluit van Oostenrijk de grenzen te sluiten was voor mij aanleiding de Raad van Europa vervroegd bijeen te roepen. Ik heb Tsipras onze hulp aangeboden. Hoe kunnen wij als Europa zo met Griekenland omgaan? Zo in de steek laten? Dat is niet mijn Europa.
AW: Krijgt u nu niet de rekening voor het gegeven dat u de andere lidstaten niet in bedwang hebt kunnen houden.
AM: De humanitaire imperatief speelde toen in september een duidelijke rol. Ik kom daar niet op terug en heb geen spijt van mijn stellingname toen. . Kijk eens hoe Orban met de vluchtelingen is omgegaan. En nu wil hij een referendum houden over de toelating van iets meer dan 1200 vluchtelingen in Hongarije! Op 7 maart gaan we al deze problemen intensief bespreken.
AW: De Luxemburgse minister van buitenlandse zaken heeft het over anarchie in de EU.
AM: Dat is geheel voor zijn rekening. Wij hebben als politici een duidelijke verantwoordelijkheid. Moeilijke zaken moeten verstandig worden aangepakt. Het is mijn verdammte Pflicht dat Europa een gezamenlijke uitweg uit de problemen vindt.
Als landen eigenmachtig gaan handelen kan men in de waan leven het eigen probleem opgelost te hebben. Maar een land als Griekenland volledig in de steek laten, lost geen problemen op. Een oplossing als alleen die oplossing die voor heel Europa aanvaardbaar is. Maar bovenal is dat niet mijn manier van Europese politiek bedrijven.
AW: Maar de Oost Europeanen willen toch überhaupt geen vluchtelingen?
AM: Dat mag zo zijn maar we moeten ons echt op het bewaken van de buitengrenzen en onderhandelingen met Turkije richten. Ik geloof niet in het sluiten van de binnengrenzen en zeker niet in lidstaten die alleen met hun eigen beslommeringen begaan zijn en alleen of vooreerst daar een oplossing voor willen realiseren. Op deze manier storten we Griekenland in chaos en dat mag nooit gebeuren!
We moeten Schengen overeind houden, dat is van vitaal belang voor Europa. Als we erin slagen de buitengrenzen te bewaken en tot goede afspraken met Turkije komen, dan sluit ik uit dat Duitsland het enige land is dat vluchtelingen opneemt. Dan zullen meerdere lidstaten ons daarin volgen.
Ik geloof in de Europese weg en er is geen sprake van nu na te denken over nationale ingrepen. Ik heb geen plan B, ik zou geen plan B kunnen hebben. Want als ik een plan B zou hebben, geloof ik niet oprecht in de weg die ik gekozen heb. Ik ga met alle kracht voor Europa.
AW: Voelt u zich medeschuldig aan de opkomst van de Aternative fuer Deutschland?
AM: Nee, zeker niet. En ik zie niets wat mij op andere gedachten kan brengen. Ik kan niet anders, hier geloof ik in, hier sta ik voor. 
Voorwaar, hier is een vrouw aan het woord die overtuigt door haar standvastigheid en haar persoonlijke morele integriteit. Ver te zoeken helaas bij de meeste van de hedendaagse Europese politici. Nog maar eens: ik ben jaloers op de Duitsers, dat ze zo'n vrouw als Bundeskanzlerin hebben.

Geen opmerkingen: