maandag 29 februari 2016

En het kan altijd nóg erger


Eelco Blok verdient een paar centen bij KPN maar hij is nog een kleine jongen vergeleken bij Nancy McKinstry, bestuursvoorzitter van uitgever Wolters Kluwer. Haar jaarsalaris ligt al boven het miljoen Euro maar nu heeft ze zo goed gepresteerd dat ze een bonus heeft gekregen in de vorm van aandelen met een totale waarde van € 12,4 miljoen.

U zult misschien denken dat ik dit soort berichten plaats uit jaloezie maar niets is minder waar. Ik gun Nancy McKinstry een paar centen en ik hoef geen Euro van haar te ontvangen. Maar als je een miljoen Euro per jaar verdient en je krijgt als bonus twaalf jaarsalarissen, hoe denk je zoiets te kunnen rechtvaardigen tegenover de gewone werknemers in je organisatie die er bij de minste of geringste tegenwind uitvliegen.

Van die € 12,4 miljoen kunnen 4.464 jaarsalarissen van € 36.000 aan de werknemers worden betaald. Er werken bij Wolters Kluwer zo'n 18.000 werknemers. Geef iedere werknemer € 688 en de fooienpot is eerlijk verdeeld. Zou ik zeggen. Maar zo werkt het niet.

Ik wens mevrouw Nancy McKinstry heel veel plezier met haar zuur verdiende geld.

Geen opmerkingen: