vrijdag 24 september 2021

Dune

 

Drie keer naar de bioscoop deze week. De eerste twee keer voor gerestaureerde onvergetelijke films van Wong Kar-Wai. Met echtgenote. Gisteravond met kleinkinderen naar Dune. In een enorme IMAX-zaal waar de 3D brillen die ik had meegenomen niet geschikt waren voor het IMAX-format. 

Na afloop zei mij  kleinzoon: "Opa, ik vond het een prachtige film maar ik heb er niks van begrepen". Ik heb hem gerustgesteld en verteld dat ik het af en toe ook wel een 'n beetje ingewikkeld verhaal vond. Maar jongen, je moet het zo zien, het gaat om de strijd tussen 'goed' en 'kwaad' en aan het einde wint 'goed' altijd. In dat opzicht had Dune ook een aflevering van Star Wars kunnen zijn. 

Naar dit soort films ga je niet voor de acteurs en actrices, hoewel er op het acteerwerk echt niets is aan te merken. En het verhaal is eigenlijk ook volkomen irrelevant. Het format bepaalt al de hoofdlijnen van het script en wat er dan uiteindelijk uit de pennen van de schrijvers rolt, ach dat had ook anders kunnen luiden. Bij Dune gaat het om verschillende stammen die elkaar om diep in de geschiedenis gelegen redenen niet kunnen luchten of zien en elkaar op leven en dood bestrijden.Wij hebben naar deel 1 zitten kijken en begin volgend jaar zal ongetwijfeld deel 2 op de markt komen. Uiteraard zijn wij er dan weer bij.

Maar filmtechnisch valt er ongelooflijk veel te genieten aan dit soort films. Deels komt dat door het extra large IMAX-formaat, deels door de speciale 3D-techniek. Maar ook de gehele enscenering is verbluffend en overweldigend. Het is dat ik een hekel aan het woord heb, anders zou je voortdurend "wow"roepen. De beelden die Dune ons voorschotelt zijn vaak wonderschoon, gebrek aan fantasie kan de makers van deze film niet worden aangewreven. Ik heb geleerd dat het zonde van je energie is als je probeert die soms ingewikkelde verhaallijnen op de voet te volgen. Geef je maar over aan de beelden en dan weet je al snel wie goed en wie fout is. De rest gaat vanzelf. Diepgang nul bij dit soort films. Je hoeft niet op zoek te gaan naar extra lagen of een filosofisch prikkelend uitgangspunt. Wat dat betreft kan er geen groter verschil bestaan dan tussen Dune en het eveneens deel futuristische 2046 van Wong Kar-Wai.

Maar ik heb wel ruim tweeëneenhalf uur naar schitterend en verbluffend spektakel zitten kijken. De maker is Dennis Villeneuve. 

Geen opmerkingen: