zaterdag 4 september 2021

Rotterdam revisited

 

Wij gaan geregeld een paar dagen achtereen naar Rotterdam en hadden de achterliggende dagen het geluk van prachtig weer. Ideaal weer voor stadsbezoek. Als ik in Rotterdam aankom, word ik meteen blij en vrolijk en met weemoed denk ik terug aan die paar jaar eind jaren negentig toen ik in deze heerlijke stad woonde, aan de Rochussenstraat en de Coolhaven om precies te zijn.


Hoe vaak ik de stad ook bezoek, telkens weer geniet ik van de grootstedelijke architectuur, de iconische Erasmusbrug, elke keer weer maak ik een rondvaart met Spido door de havens van Rotterdam, de avondwandeling over Noordereiland ontbreekt nooit, ach het is teveel om op te noemen. Voor het eerst sinds jaren bezochten we de Euromast, het was er het ideale weer voor en het is groots om vanaf 185 meter hoogte de stad 360 graden te kunnen overzien. 

Maar het absolute hoogtepunt was het bezoek aan het Depot van Museum Boymans. Vanaf 6 november dit jaar wordt het geopend voor publiek maar de buitenkant van het gebouw is inmiddels geheel afgerond, ook al is het nog omgeven met hinderlijke hekwerken en bouwterrein. Het Depot is een ontwerp van MVRDV. En het is een waanzinnig gebouw geheel opgetrokken in glas: 6.609 m2, verdeeld in 1.664 spiegelpanelen. Het heeft nauwelijks zin te beschrijven hoe het gebouw eruit ziet, u moet hier gewoon zelf eens gaan kijken, bij voorkeur voorjaar 2022, dan kunt u naar binnen en op het dak van het gebouw een lunch gebruiken of een kop koffie drinken. Ik denk dat u er minstens een hele dag voor uit moet trekken om een klein beetje een beeld te krijgen van wat het Depot u te bieden heeft. Dit wordt een iconisch gebouw, niet alleen voor Rotterdam maar voor Nederland.

En dan hebben we ondertussen al kennis gemaakt met het hoogste gebouw van Nederland in aanbouw, de Zalmhaventoren. Het gebouw zelf wordt 190 meter hoog en dan volgt er nog een mast van 25 meter. Het gebouw is een ontwerp van Diederik van Dam & Partners en staat aan de voet van de Erasmusbrug.

Na twee dagen heb ik geen voeten meer over maar wat een feest om met afstand de mooiste stad van ons land te bezoeken. Ik althans, kan er geen genoeg van krijgen. Dat feestelijk gevoel van blijheid ervaar ik alleen in een stad als Rotterdam of Chicago! Doe uzelf een plezier en ga er eens kijken. En wilt u alle foto's zien, klik dan hier.

Geen opmerkingen: