donderdag 9 september 2021

Het is niets

 

Ik kocht onlangs een kleine bundel van Jeroen Brouwers, Het is niets getiteld om er enkele dagen later achter te komen dat ik dat boek allang in mijn bezit had. Dat kan ook haast niet anders omdat ik vrijwel alle publicaties van de grootste schrijver uit onze hedendaagse literatuur in mijn bibliotheek heb staan. Ik heb de bundel dus al gelezen maar ga dat nu gretig nog eens doen. Dat tweede exemplaar had ik daarvoor niet hoeven kopen. In het binnenblad van deze bundel tref ik een aantekening van J.H.Leopold aan die mij enorm aanspreekt.

Gezien of niet de wereld, om het even: het is niets.
wat gij gehoord, gezegd hebt of geschreven: het is niets.
gereisd door de klimaten, alle zeven: het is niets.
tot studie en bespiegelingen thuis gebleven: het is niets.

Naarmate je ouder wordt, vraag je je zo nu en dan eens af of je in je leven de juiste afslagen hebt genomen. Nu heb ik er niet zoveel moeite mee mijzelf onder het fileermes te leggen maar in zijn algemeenheid geldt toch wel dat je leven zich vaak op een bijna onbewust niveau lijkt te voltrekken. Pas later merk je opeens op dat er iets veranderd is, klank of kleur, richting of ruimte. 

Ik heb altijd wel interessante dingen in mijn leven gedaan maar een duidelijke lijn ontbreekt, er was geen passie die ik van jongs af aan beleed en dat was terug te vinden in mijn studiekeuze toen ik in 1969 naar de universiteit trok, het was antropologie geworden nadat ik had vastgesteld dat mijn eerste keuze voor Russische taal- en letterkunde mij toch niet kon bekoren. Ook in mijn werkzame leven zit niet echt een lijn, als er iets voorbij kwam wat mij wel leek, hapte ik toe en dat doe ik nu, op mijn eenenzeventigste nog steeds.

Ik wil hier,op deze plek, niet te persoonlijk worden maar die woorden van Leopold zijn me uit het hart gegrepen. Hij geeft uitdrukking aan dat onomstotelijke gegeven dat we niet bescheiden genoeg kunnen zijn. We moeten ons niet al teveel illusies maken en vooral geen overdreven voorstelling hebben van wat we kunnen bereiken in ons leven. Wat hij niet in zijn regels schrijft maar volgens mij wel bedoelde is: wees waarachtig en doe je best.

Geen opmerkingen: