maandag 13 september 2021

The charlatan

 

Jan Mikolásek was een piskijker en kruidendokter die in Tsjecho-Slowakije leefde van 1889 tot 1973. Hij werd beroemd tot over de landsgrenzen en genas zelfs de president van de republiek, die hem sedertdien altijd beschermde. De Poolse cineaste Agnieszka Holland maakt een film gebaseerd op het leven van deze kruidendokter. Ik vond het op zich een onderhoudende film, prachtig gefilmd ook maar heb wel wat vraagtekens bij de vrijheid die Holland nam om in te grijpen in het levensverhaal van de kruidendokter. Ze maakte hem een homoseksueel en laat hem uiteindelijk door de stalinisten ter dood veroordelen, nadat hij zijn assistent, ook zijn geliefde maar daarvan was de rechtbank niet op de hoogte, tegenover zijn rechters ervan beschuldigde de dader te zijn van de vergrijpen waarvoor hij terecht stond. 

Of de kruidendokter een homoseksueel en een  fanatiek Jezusaanbidder was, zoals de film suggereert, we weten het niet. Ik vond op internet een korte biografie van deze wonderdokter. Die biografie (gepubliceerd door Przekrój, een Pools magazine over samenleving en cultuur) vond ik eigenlijk veel interessanter dan de versie die Holland ons voorschotelde. Natuurlijk weet je nooit of iemand in zijn dagboeken de waarheid spreekt. Ook dagboekschrijvers kunnen fabuleren en hun werkelijke motieven verhullen of ze fraaier voorstellen dan de werkelijkheid toe zou laten.


Jan Mikolásek schreef in zijn dagboek: "Ik was maar een gewone kruidenkenner en het was mijn taak om het lijden van mensen te verlichten en leven te verlengen. Zelfs wanneer ik in alle bescheidenheid schat dat ik van iedere honderd mensen tenminste één jaar van het leven van één patiënt heb gered, dan heb ik voor dit mooie land toch zeker veertigduizend levensjaren gered en het maakt me gelukkig te weten dat ik een vreemd maar zinvol leven heb geleid".

Geen opmerkingen: