maandag 12 januari 2015

Dieudonné: never bite the hands that feed you!


Dieudonné, u weet wel die antisemitische Franse komiek en uitvinder van de moderne Hitlergroet - de quenelle - en een man die bestaat bij de gratie van de vrijheid van meningsuiting, noemde zichzelf op zijn Facebookpagina Charlie Coulibaly, een van de terroristen die vier mensen in een joodse supermarkt doodde. Na een uur verwijderde hij die update weer toen hem bleek dat dit zelfs zijn fans en aanhangers te ver ging.
En nu het Franse openbaar ministerie heeft aangekondigd die update te zullen onderzoeken beklaagt deze komiek zich als volgt: "Sinds een jaar word ik behandeld als staatsvijand nummer één, terwijl ik alleen maar probeer mensen te laten lachen".
Van mij mag hij dit allemaal zeggen, het beste wat er kon gebeuren gebeurde ook: zelfs zijn vrienden namen hem zijn uitlating kwalijk. Een effectiever middel tegen de vuilspuiterij van deze 'komiek' is er niet.

In de NRC van dit weekeinde roept Cas Mudde, redacteur van Youth and the extreme right, op de vrijheid van meningsuiting voor iedereen te omarmen, dus ook voor antisemieten, islamofoben en islamfanaten. Dat lijkt hem zinvoller dan aan te sturen op alleen nog maar 'beschaafde meningsuiting' tolereren.

Op zich kan ik me daar wel in vinden maar ik merk er wel bij op dat de islamofoben ruim aan het woord komen in onze westerse samenleving, net als antisemieten trouwens. Volgens mij mag iedereen hier alles al zeggen maar zodra iemand er aanstoot aan neemt, staat hem of haar de rechtsgang ter beschikking. En dat moet vooral zo blijven. Net zoals onze wet- en regelgeving er ook niet voor niets is en daar hebben we onder meer geregeld dat haat zaaien niet getolereerd wordt, evenmin als oproepen tot geweld. En ook dat moet vooral zo blijven!

Of zou Cas Mudde bedoelen dat we ook die rechtsgang af moeten schaffen? Ik neem maar aan dat dat niet de bedoeling is van zijn wat vage artikel, waarin hij ook nog stelt dat veel islamkritiek onaanvaardbaar zou worden wanneer je het woord 'moslims' zou vervangen door 'joden' of 'zwarten'. Ik geloof daar helemaal niets van maar Cas Mudde geeft helaas geen voorbeelden ter verheldering van zijn stelling. Nee, ik kon er niet veel mee, met die aanbevelingen van Mudde.

Geen opmerkingen: