vrijdag 30 januari 2015

Waar is Hagoort nou trots op?


Je kunt dus met een wapen (nep of niet) de NOS studio's binnendringen en paniek veroorzaken. Daar moeten we mee kunnen leven, het is ondoenlijk van alle (semi)publieke instellingen zwaar bewapende vestingen te maken, onwenselijk ook.

Het meest schokkende van gisteravond vond ik niet de losbedrade dwaas, ook niet de comedy caper actie van de lokale politie (wat als de dader wel zwaarbewapend was en had geschoten?) maar vooral het beschamende gegeven dat twee van de drie nationale zenders urenlang op zwart gingen!

Als de publieke zender ooit van belang is, dan is het wel voor de informatievoorziening in gevallen van nood en meer of minder ernstige calamiteiten. Om erachter te komen wat er aan de hand was, waren we aangewezen op RTL4 en de sociale media.

Als ik Hagoort heette, zou ik me dood schamen. Maar daar heeft hij geen last van, hij is zelfs trots op zijn organisatie. Maar het was een ongelooflijk brevet van (technisch) onvermogen. Bij de rampzalige gebeurtenissen in Parijs waren we twee maal 24 uur live getuige, bij een ernstig incident in eigen land laat de NOS het volledig en op alle fronten afweten.

Ron Frezer die vanuit Den Haag meer dan twee uur lang in de repeat-stand stond. Ik heb het niet geturfd maar in tien minuten tijd wist hij ons zeker twaalf keer te vertellen dat ..., afin ik ga het niet meer herhalen, wie het nu nog niet weet.

En nog zoiets oer-Hollands: de bank bij Eva Jinek! Heeft u het ook gezien?: daar zaten wel veertien mannen samengeperst op de plots te kleine bank om allemaal hun visie op de gebeurtenissen te geven. De speculaties waren weer niet van de lucht. En ik verbaas me ook over de enorme massa terroristendeskundigen waarover wij in dit land beschikken. Op grond waarvan mag iemand zichzelf zo noemen?

Vanochtend kregen we zelfs een forensisch psycholoog voorgeschoteld die wist te vertellen dat er een duidelijke overeenkomst was tussen deze en vele andere acties van zwaar kaliber: het copy cat gedrag van mogelijke daders die naar steeds zwaardere wapens blijken te grijpen. Nou, dat vond onze forensisch psycholoog "toch wel" een duidelijke indicatie van, ja van wat eigenlijk? Daar kwam hij dan weer niet uit maar er waren op dat moment geen andere deskundigen aanwezigen om, afin, zo leuteren we maar door.

Maar als er koppen moeten rollen, dan die van Hagoort als eerste!


Geen opmerkingen: