donderdag 14 januari 2021

Asscher stapt op, maar waarom precies?

 

Asscher stapt op, zo laat hij vandaag weten in een op FB geplaatste video. Wat mij betreft de enig juiste beslissing. U moet het filmpje maar eens bekijken, het duurt maar een minuut of vier. Wat me opvalt is dat hij geen enkele verantwoordelijkheid voor het toeslagendrama neemt. Sterker nog, hij blijft verklaren dat hij niet wist dat de belastingdienst zoveel slachtoffers maakte.

Maar als ik goed geïnformeerd ben en mijn geheugen nog eens raadpleeg, weten we inmiddels al jaren lang dat mensen op een ongehoorde manier door de belastingdienst werden geknecht en werden weggezet als fraudeur. Niemand wil toegeven vanaf het begin weet te hebben gehad van de wrange uitkomst van het beleid van de belastingdienst. Alleen de burgers die het van meet af aan aan den lijve ondervonden.

Je hoopt zo dat politici erkennen dat ze - weliswaar in gezamenlijkheid - grote fouten hebben gemaakt waarvan tienduizenden burgers direct de dupe werden. Ik houd Asscher voor een absoluut integer mens maar heb toch de stellige indruk dat hij in deze toeslagenaffaire een veel zwaardere rol speelde dan hij nu erkennen wil. Nu houdt hij het erop dat zijn naam te nadrukkelijk genoemd wordt in een affaire die  vermoedelijk/hopelijk tot een demissionair kabinet leidt.

We zijn benieuwd wie er nu bij de PvdA naar boven komt drijven om de partij gunstige verkiezingen te bezorgen. Voor de PvdA is het opstappen van Asscher een zware aderlating.

Geen opmerkingen: