dinsdag 12 januari 2021

Nan van Houte heeft een paar dingen niet begrepen


In een opinie-artikel in de Volkskrant van 11 januari 2021 schrijft cultureel manager en opiniemaker Nan van Houte dat media meer empathie en begrip moeten opbrengen voor gasten van kleur die ze tegenover zich krijgen. Zij schrijft dit naar aanleiding van de ophef die werd veroorzaakt door rapper, schrijver en beoogd omroepondernemer Akwasi toen hij door de EO werd geïnterviewd en de interviewer vragen stelde die hem niet aanstonden. Ik wil best aannemen dat deze Akwasi zijn leven lang last heeft gehad van racisme en vooroordelen. Maar wanneer je er, zoals Akwasi, voor kiest de voorhoede op te zoeken en wanneer je besluit zelfs een eigen omroep te starten om het gekleurde geluid een luidere en meer zichtbare stem te geven - wat mij betreft overigens een uitstekend plan - dan moet je het gedrag vertonen dat bij zulke plannen hoort.


If you can't stand the heath, stay out of the kitchen. Zo niet Akwasi, die de computers van de interviewers inpikte (ik geloof niet dat ik mij dat zou laten gebeuren maar dit terzijde), op hoge toon eiste dat het interview gewist zou worden en vertrok. Wat mij betreft de lafheid ten top. De interviewers besloten het interview dat ze op een back up bewaard hadden alsnog uit te zenden. Terecht lijkt me, niemand laat zich chanteren. Ik heb dat interview niet beluisterd, ik heb er geen belangstelling voor. Inmiddels heeft Akwasi (opnieuw) zijn excuses aangeboden en heeft hij laten weten zich af te vragen of hij wel geschikt is als initiatiefnemer van de beoogde omroep Zwart. Dit laatste lijkt mij volkomen terecht, Akwasi heeft zichzelf ernstig gediskwalificeerd. Hopelijk voegt hij de daad bij het woord en verkiest hij voor de rest van dit jaar de luwte. Dat zou verstandig zijn.

Nan van Houte denkt daar anders over, die vindt dat wij te weinig rekening houden met de impact van lastige vragen aan gekleurde mensen. Voor mij doet kleur er niet toe in deze discussie. Van Houte vindt dat zwarte mensen beter door zwarte journalisten kunnen worden bevraagd. Wat een klinkklare nonsens. Van een journalist mag je integriteit verwachten, zelfs empathie voor mijn part maar voorop moet staan de nieuwsgierigheid naar het hoe en wat van de feiten. Huidskleur van bevrager of bevraagde is wat mij betreft volkomen irrelevant.

Het is heel simpel, Akwasi had met zijn handen van andermans spullen af moeten blijven en heeft niet het recht de ander met chantage tot gewenst gedrag te dwingen. Hij lijkt mij niet de juiste persoon om een omroep te beginnen die alleen al door zijn betrokkenheid meteen met 3-0 achterstaat. Ja, net als Nan van Houte ben ook ik nieuwsgierig naar Zwart maar ik hoop vurig dat het een omroep wordt die iets toevoegt wat er nog niet is. Niet een omroep die alleen de eigen bubble bedient en vooroordelen met vooroordelen beantwoordt.

Geen opmerkingen: