maandag 4 januari 2021

Wat bezielt ONVZ?

 

In mijn dagblad kom ik opeens een advertentie van zorgverzekeraar ONVZ tegen, nadat ik al eerder tv-reclames zag die me de wenkbrauwen deden fronsen. Wat bezielt deze zorgverzekeraar toch met dit soort beelden? Ongetwijfeld heeft men een gerenommeerd reclamebureau in de arm genomen maar mij ontgaat de relatie tussen het beeld en de tekst volledig. Nee, dit is geen uit preutsheid geboren verontwaardiging. Kennelijk word ik als NRC-lezer als een potentiële klant beschouwd. Deze reclame biedt mij korting op de premie als ik mij aanmeld. Ik begon een chat met de klantenservice van de verzekeraar.

Kunt u mij uitleggen wat de relatie is tussen de teksten van uw reclame uitingen en de daarbij geleverde beelden? Waarom wordt het vrouwenlichaam hier zo nadrukkelijk opgevoerd en wat heeft dat te maken met je "vrij voelen"?

Goedemiddag, We laten de diversiteit van de mens zien. Omdat bij ONVZ iedereen welkom is. Of je nu jong of oud bent. Man of vrouw. En iedereen daar tussenin. We hopen dan ook dat veel mensen zich bij ons thuis voelen.
 
Dat snap ik maar in deze reclamecampagne toont u alleen schaars geklede dames en ik zie niet in wat die beelden met de tekst van doen hebben.
 
Als zorgverzekeraar zijn wij begaan met het lichamelijk en psychisch welbevinden van verzekerden. Een gezond lichaam staat hierin centraal. Stijlvolle foto's van het menselijk lichaam vinden wij passen bij de boodschap die wij uit willen dragen als verzekeraar. Naast foto's van vrouwen, hebben wij ook campagnefoto's waar mannen in verschijnen.
 
Nou, die zijn mij nog niet opgevallen. Ook niet op jullie website. Begrijp mij niet verkeerd, ik reageer niet uit een soort preutsheid maar ik begrijp jullie reclamecampagne gewoon niet. Kennelijk ben ik als NRC-lezer een potentiële klant want u belooft mij zelfs premiekorting. Maar uw campagne leidt bij mij tot, laten we zeggen, gereserveerde reacties.
 
Begrijpelijk dat u vragen stelt als daar benieuwd naar bent en iedereen kijkt er natuurlijk anders naar. Enige wat ik nog kan zeggen is dat wij natuurlijk meer zijn dan alleen een campagne. 
 
ONVZ heeft zich ongetwijfeld laten adviseren door een gerenommeerd reclamebureau maar voor mij heeft u de plank misgeslagen. ONVZ is meer dan een campagne? Ja, dat zal zeker zo zijn maar u communiceert ook met mij en ik ben niet onder de indruk. Hoe het ook zij, bedankt voor uw reacties.

Geen opmerkingen: