maandag 25 januari 2021

Over overbevolking

 

Onlangs publiceerde ik mijn bespreking van Gevaarlijk spel van Piet J. van den Hout (zie dit blog van 13 november 2020) naar aanleiding waarvan iemand mij voorhield dat ik mij kennelijk in allerlei bochten wrong om het maar niet over overbevolking te hebben. Mijn antwoord was dat ik een boek van een gewaardeerd schrijver besprak en me dus bij het onderwerp hield. Natuurlijk is overbevolking een thema dat maar nauwelijks tot ons bewustzijn door wil dringen. De vraag is wat de beste manier is om die demografische druk terug te dringen. In mijn ogen is het verhogen van de welvaart en het terugdringen van de ongelijkheid de beste methode maar ze vraagt veel geduld, want tijd. Geboortebeperking zou effectief zijn maar kan alleen op vrijwillige basis. Kijk eens naar een land als Hongarije, waar een stijgend geboortecijfer nagestreefd en fors gesubsidieerd wordt. Ik ben dus benieuwd met welke oplossingen mijn criticus komen gaat.

Iemand die daar een zeer wetenswaardig boek over schreef is de paleontoloog Jelle Reumer, verbonden aan Naturalis. Zijn boek heeft een simpele titel: Teveel en de ondertitel is Overbevolking, biodiversiteit, stadsvossen en de pandemie. Een uitgebreide bespreking van dit boek vindt u hier. Reumer wijst erop dat alle oorlogen en pandemieën in het verleden de almaar stijgende wereldbevolking niet hebben kunnen stoppen.

Ook Reumer bepleit geboortebeperking maar de grote vraag blijft hoe dat te realiseren. Bevolkingspolitiek vraagt om bewustzijn bij de politiek en de burgers. Er is politieke wil nodig om de exponentiële groei en de onvermijdelijke gevolgen daarvan onder ogen te zien. In plaats van extra geboortes te subsidiëren, zoals Viktor Orban in de praktijk brengt, zouden geboortes na een tweede kind fiscaal extra belast moeten worden. Maar dergelijke maatregelen invoeren zonder draagvlak onder de bevolking zijn moreel onaanvaardbaar en vrijwel zeker ook tot mislukken gedoemd.

Hoe het ook zij, dat Teveel van Jelle Reumer moet u beslist lezen. Ik zal er binnenkort nader over berichten.

Geen opmerkingen: