dinsdag 2 maart 2021

Wordt het niet tijd voor een andere aanpak van de pandemie?

 

Een uitgebreid artikel annex interview met cultuurfilosoof Ad Verbrugge in de NRC. Hij vreest de opkomst van een te sterke staat die enorm investeert in wat ik maar  crowd control noem. Voor we het weten gaat dat ten koste van de vrijheden van de individuele burger. Die vrees lijkt mij niet ongegrond en we moeten er zeker voor waken dat we ooit in zo'n nachtmerrieachtig scenario terecht komen.

Verbrugge bepleit een aanpak die sterk lijkt op Herstel.nl en stelt voor de voor Corona kwetsbare mensen (doorgaans ouderen met onderliggende ziekten) in een zo gesloten mogelijk zorgsysteem te brengen en de rest van de samenleving vrij te laten. Hij signaleert met name onder jongeren toenemende stress omdat hun leven vrijwel stil is komen te staan en ze te weinig prikkels van buitenaf krijgen om op een gezonde manier op te groeien. We mogen dit laatste zeker niet onderschatten.

In de praktijk echter is het buitengewoon moeilijk kwetsbaren en niet kwetsbaren te scheiden. Het gevolg van de aanpak van Verbrugge - net zoals bij Herstel.nl - kan zijn dat er onder de groep kwetsbaren duizenden doden meer te betreuren zullen zijn. Uiteindelijk, aldus Verbrugge, zouden we dat moeten accepteren. Het kan niet zo zijn dat je de gehele samenleving op slot gooit ten behoeve van een relatief grote groep vergrijsde leden van die samenleving die extra risico's lopen.

Persoonlijk kan ik mij wel vinden in zo'n redenatie. De grootste groep doden zijn te betreuren in de verpleegtehuizen waar de mensen al in hun laatste levensfase verblijven, met een gemiddelde verblijfsduur van negen maanden. Ik stel mij zo voor dat een andere aanpak van de crisis mogelijk is wanneer het vaccinatieprogramma is uitgevoerd.

Dat tot nog toe het accent lag op de medische aspecten van de pandemie is volkomen begrijpelijk en wellicht ook juist. Ik heb daar op zich geen kritiek op. Wel vind ik het steeds moeilijker te verteren dat andere patiënten (patiënten met andere dan Covid-klachten) nu ondergeschikt zijn gemaakt aan Corona patiënten. Dat lijkt mij ethisch niet vol te houden en eigenlijk zouden de Corona patiënten moeten concurreren met de niet-Corona-patiënten.

Geen opmerkingen: