woensdag 17 maart 2021

Texelse verkenningen


Na tien jaar Rutte kan ik 's mans gezicht niet meer zien. Balkenende was ik na een half jaar al zat maar tien jaar Rutte is mooi geweest, er moet nu een ander smoel komen. Kaag vind ik het meest premierwaardig en ik zou het heerlijk vinden wanneer D66 nu eens niet wordt afgestraft voor kabinetsdeelname. Ik heb Volt gestemd dit keer en hoop dat deze beweging bestendig blijkt te zijn en zich overal in Europa in het politieke krachtenveld weet te nestelen. Ik hoop op een hoge opkomst. Wie niet gaat stemmen vanwege Corona gebruikt zijn verstand niet. Wij stemden in het Dorpshuis in het schilderachtige Oudeschild. Ook hier was het stemlokaal probleemloos Coronaproof ingericht.


Wij verkennen de zuidelijke punt van Texel en bezoeken een van de oudste forten in Nederland vlakbij het gemaal de Schans, even ten zuiden van Oudeschild. Het schijnt dat de hier gelegerde soldaten een zodanig afschrikkende werking hadden dat er nooit gevochten werd. Het fort heet nu De Schans en werd in 1574 door Willem van Oranje gebouwd met name ter verdediging van de schepen van de VOC die hier met hun kostbare waar landden.


Daarna bewandelden we de Bolle Kamer, een prachtig gebied even ten noorden van Den Hoorn. Den Hoorn zelf is trouwens een heel fraai dorp met talloze oude panden en een uiterst karakteristiek kerkje. Helaas gesloten maar dat werd ruim gecompenseerd door het graf van Vrouwtje Cupido en veel meer nog door het eenvoudige graf van Hendrik Noorlander (1948v- 2020), tekenaar en schilder en tevens initiatiefnemer tot het Instituut ter Bevordering van Flessenpost over Zee.



Zoals gezegd, de Bollekamer is een prachtig gebied met veel vogelpopulaties. Een valk was zo vriendelijk ruim voor me te poseren, hangend en biddend in de lucht. Geen haas gezien overigens terwijl ik daar juist over las in het echt prachtige Schemervluchten, het jongste boek van Helen Macdonald, die we nog kennen van H is voor Havik. Wist u dat een vrouwtjeshaas zwanger kan worden terwijl ze de vrucht van een eerdere zwangerschap nog draagt? En dat er bij boksende hazen vaak sprake is van een vrouwtje dat een al te opdringerige rammelaar gewoon spuugzat is? Afijn, u moet dat boek zelf maar lezen, erudiet, verheffend, lucide, ik ben al over de helft helaas en wou dat er geen einde aan kwam. Gelukkig hebben we nog een paar dagen Texel tegoed!


Klik op een van de foto's zodat u ze in extra groot formaat kunt zien en opdat u het grafschrift van Hendrik Noorlander niet mist.



Geen opmerkingen: