donderdag 18 maart 2021

Gemengde gevoelens

 

Wat me blij maakt: de winst voor D66 en Volt, het verlies van het CDA.
Wat me droevig stemt: nog 4 jaar Rutte, de winst voor FvD en Ja21 en het verlies van GL en SP.

Ik heb dus meer redenen tot verdriet dan aanleiding voor vreugde. Het nieuwe kabinet zal op basis van de jongste prognoses uit tenminste vier partijen moeten bestaan, ook dat is jammer maar zo'n vierde partij moet in het huidige krachtenveld te vinden zijn.

Renske Leijten van de SP maakt het wel erg bont met haar reactie dat deze uitslag een klap in het gezicht van de rechtsstaat is. Wat een onzin als er een opkomst van meer dan 82% was en er een record aantal partijen in de Kamer is gekomen. Met onze kiesdrempel krijgen nieuwe initiatieven echt goede kansen en dat is een groot goed. En wat ging er mis bij GL? Ik vermoed dat veel GL stemmers hun heil hebben gezocht bij D66, de PvdD en Volt (zoals schrijver dezes). Maar de verdere afbrokkeling van het linkse blok lijkt onstuitbaar.

Deze verkiezingen gingen dus niet over het klimaat en niet over de toeslagenaffaire. Rutte deed er zijn voordeel mee, het CDA en de SP hadden meer zetels kunnen behalen. Het CDA heeft sowieso geblunderd bij deze ronde, op de verkeerde ma en de verkeerde thema's gegokt. Het zal er nog lang onrustig blijven.

Dus wat gaat het worden: de combi VVD-D66-CDA lijkt onvermijdelijk. Het wordt heel spannend wanneer het CDA zou willen passen maar dat verwacht ik niet. Wordt de CU dan de logische vierde partij? Ik denk het niet want  D66 zal niet toestaan dat de medisch-ethische kwesties nog eens vier jaar in de koelkast worden gezet. Die vierde partij zal bepalend zijn voor het accent van het vierde kabinet Rutte: wordt het PvdA of PvdD of toch zo'n rare club als JA21? En welke partij laat zich het ministerie van Landbouw in de maag splitsen?

Geen opmerkingen: