dinsdag 2 maart 2021

De verkiezingen komen eraan, tijd voor verandering?

 

Het zal geen geheim zijn dat ik al sinds jaar en dag op Groen Links stem. In de aanloop naar deze verkiezingen overwoog ik even mijn stem te gunnen aan de Partij voor de Dieren vanwege hun pleidooi voor het halveren van de veestapel. Een van de meest noodzakelijke en onontkoombare maatregelen voor een gezond Nederland. In mijn ogen dan. Maar toen Groen Links besloot die halvering ook in haar programma op te nemen was dat een geruststellende gedachte.

Nu is er een nieuwe partij opgedoken, VOLT. Niet zo heel erg nieuw want bij de vorige verkiezingen in 2019 waren ze er ook al bij maar op dat moment nog te onvolwassen. Maar er is toch wel het een en ander gebeurd sindsdien. De partij is volwassener geworden en heeft een lijst van 28 kandidaten opgesteld, doorgaans jonge mensen, voor de helft uit vrouwen bestaand.


Wat mij het meest in VOLT aantrekt is hun pleidooi voor een sterkere EU en het aanpakken van grensoverstijgende problemen (klimaat, pandemie, defensie) op Europees niveau. Ook wil VOLT meer invloed van het Europees Parlement ten koste van de nationale regeringsleiders en de Europese Commissie en wil men een einde maken aan de schandalige maandelijkse verhuisoperatie tussen Brussel en Straatsburg. 

Ik ga hier serieus over nadenken in de komende weken, de kans dat VOLT in de Tweede Kamer komt is zeker niet ondenkbaar of onmogelijk, dus mijn stem loopt niet zo'n groot risico verloren te gaan. Ik houd u op de hoogte. Heeft u belangstelling? Kijk dan zelf eens op www.voltnederland.org Overigens, VOLT is een internationale beweging, die in de o ns omringende landen onder dezelfde naam opereert. Ook dat is een ijzersterke zet.


Is er ook nog iets dat m ij minder aanspreekt in hun programma? Jazeker, dat betreft hun pleidooi voor kernenergie. Ik ben me ervan bewust dat de klimaatdoelstellingen vrijwel onhaalbaar zijn wanneer we afzien van kernenergie maar het afvalprobleem is in mijn ogen toch echt een potentiële dealbreker. Een lastig dilemma.

Geen opmerkingen: