zaterdag 11 februari 2017

Er zijn meer dan twee smaken hoor!


Ik lees dat tot eenvijfde van de kiezers van andere partijen bereid zouden zijn om VVD te stemmen om de PVV dwars te zitten. Ik heb zelf een keer overwogen strategisch te stemmen maar zag daar uiteindelijk van af om voor de zoveelste keer vast te stellen dat Groen Links weer geen stap voorwaarts kon zetten.

Maar dit keer is er wat mij betreft geen sprake van strategisch stemmen. In de eerste plaats gun ik dat Rutte niet maar ik erken ook dat als de kiezer per se Wilders in het torentje wil, hij er maar moet komen ook. Zelfs wanneer dat alleen in een minderheidskabinet kan.

U kent mijn standpunt: Wilders is een gevaarlijk politicus en een man met een naar en kwaadaardig karakter, iemand die nooit premier van alle Nederlanders kan of wil zijn. Tegelijkertijd denk ik: laat het maar gebeuren, des te sneller zijn we van hem af.

Laat iedereen maar gewoon op zijn politieke voorkeur stemmen. Voor mij is dat Groen Links. Maar dat wist u al. Als iedereen zich aan zijn woord houdt is er geen coalitie mogelijk die een meerderheid in het parlement haalt. Tenzij de verkiezingen anders uitpakken dan we tot nog toe uit de peilingen kunnen destilleren. Het worden spannende verkiezingen. Hoe het ook zij: doe wat u het beste lijkt maar ga wel stemmen, principieel en niet strategisch!