zondag 19 februari 2017

Van het verkiezingsfront


Jan Roos van VNL wilde een lijstverbinding aangaan met FvD, u weet wel het verkiezingsvehikel dat de belangrijkste intellectueel van NL in het pluche moet hijsen. Maar Baudet had geen trek in het voorstel van Roos en hij argumenteerde als volgt: "Ik heb een Messias-complex, ik heb het gevoel dat ik dit land moet leiden en dat kan niet met een lijstverbinding". Ik bedenk dit niet zelf hoor, Jan Roos laat dit optekenen in de NRC van dit weekend. Heerlijk toch? Dit soort zelfverheerlijking? Begrijpt u nu waarom ik Baudet hier consequent opvoer als mentaal getroubleerd?


In dezelfde NRC een column van de doorgaans uitstekende Bas Heijne die constateert dat de neergang van de PVV in de peilingen zo vlak voor de verkiezingen niet toevalligerwijs samenvalt met de implosie van Trump in de VS. Wilders hoopt(e) op de golven van Brexit en Trump in één keer de gang naar het torentje te kunnen maken.


Dit keer is er bij Heijne toch wel sprake van wishful thinking. Er is nog geen implosie van Trump, ook al lijkt de man met de dag gekker en schaamtelozer te worden. En van een PVV die keldert in de peilingen is toch ook nog geen sprake. Ik zou het wel willen maar we weten het pas op 16 maart. Ik verwacht wel dat de middenpartijen (CDA, D'66, Groen Links) verrassende winst zullen boeken maar of daaruit een coalitie gesmeed kan worden is nog maar zeer de vraag.

In diezelfde column meldt Heijne dat Wilders onderuit ging in een interview met de BBC. John Sweeney stelde wel de juiste vragen aan Wilders maar die ging nou niet bepaald onderuit. Wat wel opviel is dat Wilders bijna gaat schreeuwen als hem het vuur aan de schenen gelegd wordt. Ik verheug me nu al op de wekelijkse persconferenties met de minister president. Zou premier Wilders zich net zo schaamteloos als Trump gaan gedragen? Geen Stijl zag Wilders de vloer aanvegen met de BBC maar dat is evenmin waar te nemen. Kijkt u zelf maar op de volgende link: BBC interview Wilders

Zo zie je maar, we kijken allemaal door de bril die ons het beste past.

Geen opmerkingen: